Reklama
 
Blog | Sociologie FSS MU

Flexibilní práce v Green Ways: zdravý životní styl jako „etický“ byznys

Být socioložkou pro mě znamená být fascinována! Běžnými věcmi: pitím kávy, frontou v obchodě, nesmyslností módních trendů, zoufalstvím na trhu práce nebo i paradoxy mezi alternativní a konvenční medicínou.

Pan Šťoural, by možná podotknul, že sociologie „produkuje vědu bez užitku.“ Nejčastěji se s nepochopením tohoto oboru setkávám v období sčítání lidu. A možná právě to je role dnešní sociologie – ukazovat těmto hnidopichům, že záběr této vědy je daleko širší, než jen součet počtu televizorů v jedné domácnosti.

Sociologicky myslet znamená zastavovat se v každodenním světě a podrobovat běžné věci pohledu kritického oka: „Proč jsou za všemi těmi pokladnami samé ženy?“

Zaměřme tedy pro začátek naše oko na trh práce, který je dnes plný pojmů jako svoboda v zaměstnání, flexibilní pracovní doba, zkrácené úvazky, práce z domova apod. To, co se může jevit jako příval euforické svobody, s sebou však přináší i nová rizika, která nejsou zdaleka vyřešena. Buďme konkrétní a podívejme se na život ženy s malým dítětem, která pracuje jako prodavačka ve velkém obchodním řetězci. Práce za pokladnou se pod taktovkou flexibility náhle stává pro ženu nemožná výkonu. S flexibilizací přichází totiž přesčasy, práce o víkendech – nebo v případě non-stop supermarketů – i noční směny. Paradox – dříve feminizovaný sektor se pro matku dítěte stává nemožný výkonu a ona je tak nucena řešit stejnou otázku jako Neruda: „Kam s ním?“

Jedny dveře se zavírají, jiné se otevírají. Trh práce dnes skýtá bezpočet dalších možností nabízející slaďování rodinného a pracovního života. Jedním z nich může být i síťový marketing firmy Green Ways s.r.o. (GW). Tato společnost funguje v ČR od roku 1999. Formou víceúrovňového síťového marketingu jsou nabízeny dvě potraviny zdravého životního stylu: ječmen a chlorela. Výdělek plyne jednak z množstevní slevy na produktech, jednak z možnosti zisku provizí. Provize je skupinový obrat sítě. Tvorba vlastní sítě je předkládána jako budování vlastní firmy.

Reklama

Vstup do takovéhoto pracovního společenství je prezentován firmou GW jako velká pracovní příležitost umožňující nadstandardní svobodu a flexibilitu. Jako takový by se mohl jevit jako dobrá pracovní příležitost pro ty, kdo potřebují skloubit práci s požadavky soukromého života. Ukazuje se však, že ačkoli na první pohled velká flexibilita realizace v síťovém marketingu nabízí pro slaďování nepřeberné možnosti, nakonec je, spíše než výhodnou pracovní možností, přeci jen především marketingem, tj. procesem uplatnění výrobků u zákazníků.

Primárními kontakty se stávají přátelé a známí z okolí. Skrze důraz na osobní a lidský přístup je realita síťového marketingu obrácena – nejde o to, že aby byl zákazník vnímán jako přítel, ale spíše přátelé a rodinní příslušníci se proměňují v klienty a emocionální pouta jsou finančně vytěžována Přeměna přátelských vazeb na prostředek podnikání je jedním z důvodů proč v GW nacházíme většinu žen. Obecně jsou to totiž právě ženy, které jsou spojovány s péčí o emocionální vztahy v rodině.

Ženě na RD se tak otevírá prostor, jak se vyhnout sociální izolaci, jíž je často vystavena. Potkávat se v prostoru firmy s novými lidmi a mimo jiné mít možnost získat finance, kterými bude schopná přispět do rodinného rozpočtu.

Být součástí společenství GW znamená šířit úspěšný „projekt“ a filozofii ve znamení zdravějšího životního stylu. Prodej těchto dvou produktů představuje morální nabídku možnosti lépe žít druhým. Prodejce zelených potravin je vykreslován jako misionář neoliberálního evangelia. Vlastní konzumace a prodej je v informačních materiálech GW vnímán jako proces léčení celé společnosti. Pracovní činnost se stává posláním, která elegantně zahlazuje nerovnosti mezi obchodními partnery.

Ve firmě logicky nacházíme platové rozdíly – ostatně tak, jako v každé firmě. Hierarchie je v GW však upozaděna skrze proces oslovování, kdy se jedinci v GW se oslovují jako obchodní partneři. Jsou si vzájemnými rádci a průvodci, ne „nadřízenými“ a „podřízenými“. Dále je to i koncept „zelené rodiny“, které přispívají k tiché, nereflektované akceptaci nerovností.

Při práci v GW se tak náhle stáváte „zelenou vnučkou“ a získáváte „zelenou mámu“. Toto oslovování koresponduje s provizní úrovní, kterou jedinec v rámci společnosti zaujme. „Zelený vnuk“ tak namísto hierarchie vidí společenství, jež je naplněno láskou a solidaritou. Je zde opět jakási paralela k rodině, což způsobuje, že se ženy v práci cítí „jako doma“, i přes to, že žebříček pozic zde neoddiskutovatelně existuje dál. Jedním z důvodů, proč jsou myšlenky GW pro ženy tak blízké a lákavé, může být podobnost se společenskými rolemi, které se od žen stereotypně očekávají – doma, v zaměstnání apod.

Idea rovnosti je v GW nadřazena platové hierarchii, neboť dle firemní rétoriky GW všem jedincům z GW jde o tu samou věc – šíření zelených potravin. Ona hierarchie vztahů je zabalena do balicího papíru s názvem solidarita mající stuhu spravedlnosti.

Díky takovéto rétorice se jedinec nabývá pocitu, že jeho práce je o něčem víc, než o prodávání potravinových doplňků – žena nabízející své rodině ječmen a chlorelu šíří revoluční myšlenky Zajistí nejenom zdraví, ale nabídne i klíč od pout klasického zaměstnání, vůči němuž se firma GW vymezuje. Takovýto styl práce popisuje Příručka MLM jako etický. Etické se stává jakou si mantrou GW, jak zdůraznit výjimečnost firmy oproti jiným MLM firmám a zároveň se i vyčlenit vůči standardnímu pracovnímu svazku. To, co rétorika práce v GW označuje jako etické, jsou však praktiky, které bychom považovali spíše za běžné, či samozřejmé. Jako např. podávat neklamavé informace, znát předem svůj plat, mít nárok na zaškolení atp. To však nutně musí znát přeci každý zaměstnanec – od pekaře přes doktora, právníka i barmana.

Další rozměr etičnosti tkví v tom, že je etické získat peníze na základě toho, že partner GW pomáhá lidem, kteří se nacházejí v rámci hierarchické provizní úrovně pod ním. Držíme-li se této definice, je etická i práce v pojišťovnictví, kde je zaškolován nový zaměstnanec. Vždyť i ve škole učitelka pomáhá svému žákovi „najít jeho budoucnost“.

Naše ilustrativní žena, která náhle nemůže pracovat v supermarketu, by tak podle materiálů mohla získat pracovní svobodu, a tak si konečně začít plnit své sny! Myšlenka GW je založena na tom, že každý má možnost získat práci – bez ohledu na věk, rasu, vzdělání atp. Avšak musí nám být jasné, že nezaměstnaná matka na rodičovské dovolené bude mít zcela jiné startovací podmínky než například lékař. Zaměstnání lékaře má rozhodně větší prestiž než povolání prodavačky. Má jiné kontakty. Vzhledem k nabytým znalostem a vědomostem má jeho názor daleko větší váhu, než argument matky-prodavačky. Tím pádem se lze domnívat, že jeho slova lékaře propagující produkty GW padnou spíše na úrodnou půdu, než tvrzení prodavačky. Úspěch prodeje tedy rozhodně může ovlivnit to, kým jsme, jaké má naše slovo váhu.

Ona svoboda a zodpovědnost se tak pro určité sociální skupiny velmi lehce může stát jakousi tíživou kotvou, neboť nejistota stabilního výdělku je poměrně vysoká. Svobodný způsob podnikání ve stylu „řídím si své peníze sama“ je jedna věc, realita faktem oči otevírající. Při povídání s lidmi z GW tak náhle zjišťujete, že ona finanční flexibilita a možnost neomezeného finanční růstu dosahuje pouze symbolické výše v podobě „krabičky zdarma“. Miliónové zisky se nekonají. Slova vymezující se proti klasickému zaměstnání zůstávají pouhými slovy v příručkách – v reálu lidé z GW síťový marketing vykonávají spíše jako formu koníčka, nebo brigády – jen minimum z nich má práci jako své hlavní povolání.

Ona „touha lépe žít“, již tento zelený projekt pro nadprůměrné nabízí, skrývá paradoxy. Ani možnost vysoké časové flexibility není řešením pro slaďování práce a rodiny. Žádná „zelená babička“ z GW své „zelené dceři“ dítě nepohlídá, aby si mohla domluvit své pracovní schůzky – což ve finále pracovní výkon (zejména žen s malým dítětem) významně ovlivňuje.

Za slovy jako solidarita a rovnost tedy nejsou žádné konkrétní mechanismy, procesy či jednání, které by odkazovalo k něčemu, co se za projev solidarity či rovnosti běžně označuje. V kontrastu s těmito pojmy je naopak důraz na výkon a schopnost postarat se o sebe sám/sama. Zdůrazňování morální ušlechtilosti, rovnosti a solidarity tak působí spíše jako orwellovské heslo „Válka je mír.“

Chápete nyní konkrétněji, co dnes znamená sociologie?

Znamená to problematizovat důvěrně známé věci a vidět za roh vlastního konání. Může to být velmi skličující. Za sociologické brýle se platí určitá daň. Je to jako deformace z povolání: vnímáte důsledky toho, když si kupujete maso k obědu, letíte na dovolenou letadlem, nebo si kupujete svetr, který sice nepotřebujete, ale kdo dnes odolá konzumu? Často ani člověk, který na to má extra písmenka před křestním jménem…

Jaká je tedy podle mě dnes role sociologie? Proces uvědomování! Reflektovat důvěrně známé situace lidem, a ukazovat jim, že nemají jen rub a líc.

Například jako zde v případě společnosti GW, kde se za gigantickým projektem, pro velké lidi, kteří mají velké sny, objevujeme stále „jen“ marketingový byznys.

 

Irena Lištiaková, studentka magisterského stupně